Friday, January 21, 2011

Merenung perjalanan hidup yang masih panjang


 Merenung perjalanan hidup yang masih panjang.

Sesungguhnya mendidik anak2 di zaman cyber ni amatlah mencabar.Terutama ibu muda seperti diriku ini.Aku harus persiapkan  diriku sebaik mungkin dgn sgla dugaan dan cabaran yg mendatang.Tugas sebagai ibu bapa ini amat berat sebenarnya,terutama ibu. Ibu la yg byk berkorban berbanding dgn bapa sebenarnya.Biasanya tugas bapa mencari rezeki dan  ibu  pula menguruskan rumahtangga dan anak2.

Oleh itu aku byk memohon dari Allah semoga aku dapat mendidik anakku dan bakal anak2 ku yg akan lahir nanti "jadikan lah mereka anak2 yg soleh dan solehah,jadikan mereka anak2 yg mencintaiMu&kekasihMu Ya Allah,anak2 yg mencintai agamaMu Ya Allah,anak2 yg mencintai Al-Quran, anak2 yg mendengar kata,bersopan-santun dan beradap,menghormati org tua,yg mendengar kata dan mcm2 lg" .

Keperibadian seorg anak itu sebenarnya bermula dr rumah. Ibu bapa yg mencorakkan keperibadian seseorg anak itu.Kalau tidak,takkan ada pepatah org dulu2 "ke mana kuah kalau tak ke nasi", "bapa borek anak rintik",bapa kencing berdiri anak kencing berlari","bagaimana acuan,begitulah kuihnya".Semua pepatah itu melambangkan sikap serta sifat seseorg anak itu bermula dr kedua ibu bapa, bagaimana ibu bapa mencorakkan mereka.Jadi sebgai ibu bapa kita kena lah berikan didikan yg sempurna utk anak2 kita semoga mereka tidak terpesong dikedian hari.




16 comments:

  1. setuju. kena didik anak dari kecil =)

    ReplyDelete
  2. areteacar:yer..asas keperibadian anak2 bermulanya dr rumah..

    ReplyDelete
  3. huhu..melentur buluh biar dr rebungnye :)

    **comey jer budak tu ;)

    ReplyDelete
  4. melentur buluh biarlah dari rebungnya :)

    ReplyDelete
  5. betul tu memang sangat mencabar rasa mcm tk nk ank ramai2!

    ReplyDelete
  6. zaman makin canggih ni makin mncabar dalam mndidik2 anak.. Ibu bapa harus byk beri perhatian kpd anak2 terutama anak2 yg tgh membesar.berilah didikan agama yg sebaik2nyer disamping sentiasa mndampingi anak2.

    ReplyDelete
  7. hiiii..... there nice be here :)

    ReplyDelete
  8. Saya suka artikel ini. Ia membuka mata juga fikiran, kala ramai yang tidak melihat peri pentingnya agama untuk diterap :)

    Teruskan!

    Cerpen menarik.
    Penghujung!

    ReplyDelete
  9. yer....terapan agama amat penting.Tanpa agama,manusia akan hilang arah.. Di samping kita sbgai ibu bapa harus memberikan perhatian&kasih syg yg secukup kpd anak2 spy mereka xhilang arah dan tujuan.

    ReplyDelete
  10. didiklah anak2 dari kecil dng agama secukupnya. :)

    ReplyDelete
  11. didikan agama paling penting dlm membentuk kepribadian anak2 terutamanya di zaman skrg ni.

    ReplyDelete
  12. betul tu..d rumah mak bpak mendidik..d skolah guru2 plak gnti mak bpk diorg..kan..:)

    ReplyDelete
  13. yup didikan agama paling penting. . :)

    ReplyDelete